Wednesday, March 7, 2012

ringan dan berat

Salam ceria

semalam masa ambil anak  di taska sempatlah bergebang-gebang dengan cikgunya
sambil gosip-gosip ringan sempat plak cikgunya tanya "berapa berat badan akak ye"
"saya ni haa risau lah kurus sangat kak, dulu saya gemuk (entah iye..hehe) sekarang ni dah turun berat saya" kata cikgunya
(ishhh issshhh ye ke dik-dalam hati jelah saya cakap..kekeke)
camne yek nak tambah berat
alamakkk!
dik dik...akak yang camni ko gi tanyakan
patutnya adik tanyalah kat orang slim melim, pinggang ramping, badan ala2 RCW @ rozita che wan tuh
wahahaha gelak besar cikgunya..
motifnya? nak tengok kot sape lagi ringan..saya ke dia..wahahaha
dengan tinggi lebih kurang 151cm dan berat tak sampai tuttt
saya memang kategori bawah BMI :(

saya sejak lahir memang alami masalah berat, benda tu memang tak boleh dinafikan
sehinggalah sekarang
kadang-kadang agak risau jugak
selera tu ada tapi perut plak kecil
tak boleh isi banyak
ditambah pulak saya tak makan atau makan sikit bila suami takde
alasannya? mana best makan sorang-sorang..
tengok sayur tengok pinggan..tengok sayur tengok pinggan..waaaaa bosan
cuba makan vitamin tapi badan tak boleh terima
*bulanan saya akan jadi panjang
pernah sekali sampai 16 hari..gilerrrr
start dari haritu tak pernah dah ambil
takut sesangat
huh impian saya nak tambah berat
wakakakak boleh gitu?
impian tah ape-ape..

sebelum kahwin saya memang risau takut tak dapat zuriat
bila ada kawan kata saya akan susah nak mengandung
kalau mengandung pun maybe baby susah keluar la,kn vakum la, kn operate la
macam-macam la pandangan diorang
(sedih sesangat bila ada yang bagi pandangan negatif macamtu)
tapi alhamdulillah
selepas 2bulan diijabkabulkan ujian saya positif
dan lahirlah Nur Dina Amira tanggal 5/01/2009 secara normal
syukurrr sesangat

sebenarnya apa yang nak ditekankan di sini cintailah diri kita seadanya
tak kira kita kurus atau gemuk
yang penting sihat
tapi kalau boleh janganlah terlebih kurus atau terlebih gemuk pulak
nanti penyakit senang dekat
apapun yang terlebih kurus atau terlebih gemuk tu tak diminta begitu pun
banyak faktor
kadang-kadang faktor keturunan
kalau mak ayah dia besar tak kan la anak dia kecik plak kan..lari jauh tu..
nanti orang ingat bukan anak sendiri lak.:p
macam saya parents & family memang kecil dan kurus
takde sorang pun yang gemuk aduhaiiii semuanya papan-papan :p..



huhu kalau boleh nak dapat badan cam RCW..phewww angan-angannnn tinggi benor..
confirm tak sampai..


tak sempat nak sembunyi belakang Amira..hehe




17 comments:

Mama Ema said... [Reply to comment]

yg kurus nak berisi...yg gemuk nak kurus...

Saya Disini said... [Reply to comment]

sy nk kurus..

Masz Sidek said... [Reply to comment]

faktor keturunan tu sy sokong kak... hehehe... sbb adik sy kecil jer badan dia... dia ikut nenek sebelah bpk berbadan kecil...

Tihara said... [Reply to comment]

memang awak ni kecik molek orangnya ..alhamdulillah, rezki di tangan Tuhan kan,org bules kata jer :)

izan mama mia said... [Reply to comment]

yaa..faktor keturunan genetik mmg faktornya...keluarga sy semua besar2.sy ni pun dah makin nk tkr saiz....berat dah naik 52kg....ehe..riso lah..
tapi sue, kecik kan kiut...kan..kan..

Falsya said... [Reply to comment]

betul kate mama ema..yg kurus nak gemuk yg gemuk nak kurus..hehe..

S.U.R.I.A.T.I said... [Reply to comment]

cantik dh awak tu sue..takyah sorok2.dan yg paling penting, sihat!!!

LiNda said... [Reply to comment]

bestnye..linda plak jenis badan cepat naik..kadang2 memang kene control mkn

Salina@IbuAqil said... [Reply to comment]

Akak pon kurus dik..
Huk3!!
Nak nek bdn susah sgt2..
Bkn x mkn, tp cukup mkn..
Cuma x leh nak sumbat lebih..
So, iniler badan nyer..
Berat skrg 37kg jerk..
Muhahahahhahaa!!!

~diAhOntHeblOg~ said... [Reply to comment]

ishhh org berisi nk kurus org kurus nk berisi...hehe..sy nk kurus cm awk so that as much as i can!!! stress kena diet..hahahaha

Ila said... [Reply to comment]

tapi kurus ni makan apa pun tak risau kan...nak kurus....huhuhu

IntaNBerliaN said... [Reply to comment]

tak kisahlah camne.. mkn byk pun xnaik gak berat.. so, redha je lah..hihii

FIFIEY LYCHEE MARATION said... [Reply to comment]

hehe.. fifi tengah diet nak kurus. come, come kita berbagi lemak:p

Arina Shamsul said... [Reply to comment]

hehehe..ok la tu dear :) dah molek la tu.

Takyah la layan sangat pandangan2 negatif orang ni,reda dan lalui sahaja apa yang Allah rancangkan untuk kita.orang selagi boleh berfikir dan melihat memang ada saja yang dicakapnya,ada saja yang tak kena,..so,yakinlah..ALLAH sentiasa berikan yang terbaik untuk hambanya :)

Allah Yang tentukan takdir kita,bukan manusia yang hanya meramal dengan pengalaman.ok dear:)

fieda said... [Reply to comment]

kak fieda nk kuruih....hihihi...

fieda said... [Reply to comment]

tinggi kita lebih kurang jer la cuma kak fieda terlebih sikit bmi...

kayyana said... [Reply to comment]

takpelah janji sihat kan.. saya pun sme.. bmi tak balance sbb berat badan kurang.. makan da byk dah..tp tulah.. makan byk mulelah cr toilet.. lawas..hehee.. takpelah.. janji kite sihat kan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...