Tuesday, June 24, 2014

kisah remaja OKU

Assalamualaikum..

Terpanggil memberi komen tentang kisah adik Firdaus..

Saya tak nak komen pasal kesusahan ibu dia,takpe saya faham.
Saya tak nak komen pasal bapanya, takpe saya faham
Saya tak nak komen pasal betapa kurus keringnya adik Firdaus, takpe saya CUBA faham, walau betapa payahnya nak CUBA faham tu..

Apa yang saya nak komen bila mak dia cakap "saya tak mampu"

Jika kata tak mampu, takkan la tak mampu nak mandikan, bersihkan anak, sabunkan anak tu..takde sabun? takpe bersihkan saja..air ada kan..anak kedua dia saya tengok bersih je..kalau tak mampu sehari sekali, tak kan tak mampu 4x seminggu, 3x seminggu, 2xseminggu sekali? tak mampu jugak ke??. dari sudut pandangan mata saya yang agak rabun ni boleh nampak terang-terang tak kan jadi mcm yg kita tengok tu kalau dia mandikan, bersihkan anaknya, pakaikan baju elok-elok...

keadaan bilik anak tu sendiri.allahuakhbar..tak kan tak mampu cuci..sebelah hati ni rasa geram yang teramat sangat dengan jawapan mak dia. sebelah hati ni pula nak berbaik sangka..tapi disebabkan berbaik sangkalah ada anak yang nasibnya jd begini..subhanallah..

dari satu dudut-saya berharap ibu itu dihukum TAPI 
dari satu sudut-sebaliknya, kalau dia dihukum sudah tentu adik Firdaus akan rindukan ibunya..

kita doakan ibu itu akan sedar betapa bertuahnya dia memiliki adik Firdaus..

**mak saya sendiri menjaga kakak yang OKU sejak saya kecil lagi..arwah Opah masa tu dah tak larat .adik beradik mak yang lain tinggal jauh. Saya masih ingat betapa penatnya mak menjaga kami adik beradik tapi mak masih tak lupa tanggunjawabnya sebagai adik. sampai sekarang Mak Long dijaga mak. makan disuap, dimandikan, dibersihkan..
**bila sembang dengan mak pasal nie, mak kata "walau mak kadang2 tak larat, hilang sabar jaga Mak Long tapi tak sampai hati mak nak biarkan macam mak Firdaus tu buat pada anak dia" kita doakan dia sedar..xpayah kita nak marah2, maki dia..benda dah jadi, banyak sebab kenapa ibu tu jadi macamtu" huhu betul jugak kata mak saya tu..insyaallah kita doakan supaya tiada siapa yang akan melalui apa yang pernah dilalui adik Firdaus.. 

7 comments:

Falsya said... [Reply to comment]

sama la ngan kite..kite cukup xpaham..mmg xdpt diterima akal cara statement mak die tuh...

Nafira usof said... [Reply to comment]

memang betol kata Mak Sue tuh.. tapi tu lah.. susahnye nak bersangka baik bila tengok mata Adik Firdaus tuh. sedih sangat. Semoga Mak nye sedar akan perbuatan dia.

Sue.. kalo nak gambar kat n3 zura haini.. Pm yer. hahahahaha

mama maman aka yana said... [Reply to comment]

sy pun ada adik sakit camtu.. mak sy yg jaga.. alhamdulillah.. mak sy ckp rezeki kami yg kami rasai sekarang hasil dr lahirnya beliau.. kami miskin tp tak pernah harapkan org mengerti..

Nad MamaZN said... [Reply to comment]

yg org marah sgt tu.. update fb bagai semua boleh je, hal anak tak terjaga.. takkan langsung takde perikemanusiaan? anak sendiri tu..

eima said... [Reply to comment]

sue betui tu ....
sbnrnye ... bila die rasa bebanan tu die lupa yg itu anugerah Allah ... sbb tu bila keimanan semakin kurang semakin lupa kita kpd Allah ... sedih gila ....

haaaaaaa sue ... jwpan yg awak tanya tu kan ... ari tu groupon ade wat promosi .... time tu la sy beli yg RM0.00 tu cuma byr postage je RM8.00
rajin2 buka groupon mana tau ade lg photobook wat promosi ....

fieda said... [Reply to comment]

cba utk terima tp tak boleh..tetap jugak rse geram kenapa dibiarkan smpai jadi seteruk tu..

~MommyAqilMedina~ said... [Reply to comment]

Tula memang sampai betul hati mak dia buat Firdaus tu macam tu..memang tak patut..lagi plk khabarnya mak dia boleh pulak menyewa kat rumah lain dan biarkan adik Firdaus tinggal sengsorang kat dalam rumah tu..huuuhuhu..memang tak faham langsung!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...